3. 12. 2008

Kam sa podeli ???




Prednedávnom ma šokoval jeden pohľad. Bol to pohľad na časť lužného lesa 
pri Morave (kataster Moravský Ján, cesta smer Hohenau,z hrádze vľavo), 
ktorý jednoducho zmizol. Až ma pichlo u srdca... 
Neviem presne, ale mám pocit, že do chránených krajinných Oblastí (CHKO) 
by ľudská ruka zasahovať nemala, a keď áno, tak s rozumom. 
No slovíčko rozum mi do súvislosti s týmto vyklčením tak krásneho,
zachovalého, na Slovensku veľmi neobvyklého lužného lesa jednoducho 
nejde. I keď je možné a v to už len dúfam, že na mieste budú vysadené 
nové stromčeky, tak bol zásah do tohto prírodného spoločenstva zbytočný.
Stromy vyzerali zdravo, a keď aj nie, tak by jednoucho poslúžili ako 
zdroj potravy pre vtákov, ktorý sa živia hmyzom a červami v kôre starých
stromov a samozrejme po totálnom rozpadnutí stromu by tento strom dodal
pôde živiny pre ďaľší rast stromov, kríkov a iných rastlín. To je kolobeh.
No my sa snažíme celý prírodný cyklus obmedziť na : strom vyrastie, my ho 
zrežieme, z dreva sa spraví nábytok, nabýtok končí o pár rokov na 
smetisku. Toto je "naša" vízia, ktorá je ale chorá. To je ako keby ste
chceli prežiť a nemohli by ste jesť. AJ strom potrebuje z niečoho rásť,
prežiť, a žiť tak ako my. 
Otázku, prečo sa toto vlastne stalo, som poslal riaditeľovi správy 
Štátnej Ochrany Prírody a čakám na odpoveď, s ktorou sa s vami určite 
podelím, teda pokiaľ príde.

Čo píšu o lužných lesoch stránky ?

"Lúky sú harmonicky rozprestreté v susedstve s lužnými lesmi, 
ktoré sú drevinovým zložením blízke pôvodným lesom. Členité hranice
lesov s lúkami sú husto pretkané sieťou starých ramien, riečnych 
jazier a sezónnych mokradí. Tieto tri hlavné prvky krajinnej štruktúry 
spolu vytvárajú pestré a pravidelnými záplavami aj dynamické prostredie
a vhodné životné podmienky pre veľkú škálu rastlinných a živočíšnych 
druhov." (skonline.sk)

"Na nivách riek Morava a Myjava rastú najmä v pravidelne zaplavovanom
 území mäkké lužné lesy, v ktorých sa vyskytujú vŕby a topole, často 
aj bresty. Na vyššie položených častiach nivy sa rozšíril tvrdý lužný
 les. Rastú v ňom najmä jasene, bresty a duby. Osobitným typom lužného 
lesa sú porasty jelše lepkavej na trvale zamokrených slatinných pôdach,
 napríklad v prírodnej rezervácii Bezdné pri Plaveckom Štvrtku. Tu sa 
na ploche 3,5 ha nachádza vyvieračka, jazierko a rašelinisko s 
fytocenózami jelšového lesa, močiarnymi a vodnými spoločenstvami."
(zahorie.sk)

Na webe sa dá o lužných lesoch nájsť vela informácií, tak to tu nebudem
dávať všetko. 

PS: fotky sú priamo z "miesta činu"

4 komentáre:

  1. Snad tam zasadia nove, mozno ide o " udrzbu" lesov, obcas to tak nejak robi. Ja sa v tom ale nejak moc nevyznam samozrejme.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. jo, veď jasné že sa tá údržba lesa robí... to chápem...ale ja len na to apelujem, že je to Chránená! krajinná oblasť... to preto ma to tak nasralo... keď tam človek nemôže robiť také veci, ktoré v iných lesoch môže, tak ako je možné, že ten les jednoducho vyrúbu? keď vysekali kuse lesov na "Pláňave", tak ma to neprekvapilo, lebo to je les, ktorý po svojom "dozretí" ide do drevospracujúceho priemyslu a na jeho mieste vysadia mladé borovičky (v ktorých rastú másláky:), ale toto je úplne iný les podla mňa.. a keď nie, tak mi to snáď vysvetlí ten dotyčný na úrade, ktorému som poslal ten mail :) a ešte jednu poznámku si dovolím - Každoročne sú v povodí rieky Moravy záplavy. Čo bude teraz rozrážať silu vody? Tie malé stromčeky čo tam vysadia? "každý jeden zásah človeka (alebo skôr nečloveka) do prírody je zbytočný" toť moje motto :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. velmi dobry clanok, kaamo a som rad, ze nezostalo len pri nom, ale aj sa zaujimas. Toto nikdy nepochopim a som fakt zvedavy na odpoved toho uradnika. Zajtra idem do emesje, tak si to schvalne pojdem pozriet....

    OdpovedaťOdstrániť
  4. no kompetentný sa zatial nevyjadruje... tak preposielam mail nižšie postaveným z toho úradu...a diky za koment :)

    OdpovedaťOdstrániť